Ako šoféri a majitelia áut robíme pri starostlivosti o svojich štvorkolesových pomocníkov rôzne chyby. Návšteva čerpacej stanice je pre väčšinu z nás rutinnou záležitosťou a otázkou niekoľkých minút. Aj počas tohto krátkeho času však môžeme sebe aj svojmu autu spôsobiť nezvratné škody.
O známych šoférskych zlozvykoch toho už bolo popísaného viac ako dosť. Čo však zlé návyky pri tankovaní? Jedným z nich je vedomé preplňovanie nádrže. S pocitom „ešte sa tam predsa zmestí“, ale nevedomky zvyšujeme riziko poškodenia auta aj nebezpečenstvo vzniku požiaru.
To, čo nevidíme alebo Čo sa deje „pod kapotou“Niektorých vodičov to naučí už autoškola – tankovanie skončilo, keď plniaca pištoľ „cvakne“ a palivo samo prestane tiecť. Prečo teda mnohí preplňujú nádrž a snažia sa do nej naliať ďalších pár litrov? Pravdepodobne chcú ušetriť. Ak nie peniaze, minimálne čas. Logicky by predsa malo platiť, že čím viac paliva natankujeme, tým dlhší dojazd si zabezpečíme. Vždy je však dobré poznať aj druhú stranu mince. |
Po dotankovaní je dôležité, aby v nádrži zostal dostatok miesta, akási vzduchová bublina. Táto rezerva slúži ako poistka najmä v letnom období (resp. kedykoľvek sa auto nachádza vo vyhriatych priestoroch, napr. garáže a pod.) keď môže dôjsť k rozpínaniu benzínu či nafty. V lepšom prípade palivo len vytečie a prídete iba o pár eur a doteraz bezchybný lak. Nebezpečnejšie, ale je, keď niekoľko kvapiek na zemi spôsobí požiar a väčšiu škodu. |
Druhý dôvod, prečo netankovať na maximum, je čisto praktický. Zbytočne preplácate palivo, ktoré zostáva v tankovacej pištoli. Na niektorých čerpacích staniciach sa môžete stretnúť s pištoľami, ktoré pracujú so spätným ťahom. Konkrétne – pri preplnení nádrže si prebytočné palivo vtiahnu späť. Čísla na displeji výdajného stojanu, ale stále rastú a zaplatiť to musíte samozrejme vy. |
Znie to možno nepravdepodobne, ale jedna návšteva vašej obľúbenej pumpy vás môže stáť stovky či dokonca tisíce eur. Stačí ignorovať cvaknutie tankovacej pištole a preplniť si nádrž.
Môže to byť aj váš prípad, ak máte novší model auta. Ich súčasťou už je totiž systém palivovej rekuperácie ORVR, ktorý slúži na znižovanie emisií. Ten je založený na tom, že v priestore palivovej nádrže zachytáva výpary, ktoré (namiesto toho, aby sa dostávali do ovzdušia) posiela späť do motora. Keď systém zrazu neregistruje výpary, ale tekuté palivo, nepracuje ako má a problém na seba nenechá dlho čakať. Elektronika v aute vám okamžite hlási chybu a výstrahy sa nejde zbaviť inak, než návštevou servisu. Odhad ceny opravy je potom len na mechanikovi. |
Ak máte akýkoľvek problém s vozidlom, obráťte sa na nás
Chcete dostávať aktuálne informácie o plyne do auta?