V tejto sekcii nájdete odpovede na najčastejšie praktické otázky ohľadom LPG. Kde tankovať LPG, na čo si dať pri tankovaní pozor, ale aj prečo mať na aute nálepku LPG. Ak ste odpoveď na vašu otázku nenašli, neváhajte nám napísať na email info@autoklinikaholcik.sk a my tému pridáme do našich dobrých rád a tipov!
|
|
Prečo sa oplatí zapisovať si každé tankovanie?
Skúste to - zapíšte si po tankovaní nielen počet najazdených kilometrov od predchádzajúceho tankovania, ale aj počet natankovaných litrov a celkovú sumu, ktorú za LPG na pumpe zaplatíte. Pýtate sa prečo? Vďaka týmto trom údajom si viete vypočítať spotrebu paliva na 100 kilometrov a zároveň aj cenu za jeden kilometer jazdy. Často práve na základe týchto výpočtov prídu zákazníci na to, že aj keď tankujú výrazne lacnejší plyn, majú kratší dojazd a tým ich jazda stojí viac. Takže pekne linajkový alebo kockovaný blok, pero a šup obe veci do auta!
Zistiť viac
|
|
|
|
|
Ako porovnať kvalitu LPG na danej pumpe
Ak chcete porovnať kvalitu LPG na danej pumpe, nerobte to tak, že pri každom tankovaní natankujete na inom mieste. Ak sa dá, nemeňte čerpacie stanice po každom tankovaní, ale aspoň po treťom tankovaní. Inak budú vaše merania skreslené a vy nebudete môcť porovnávať presne. Ako sme radili už v predchádzajúcom bode, zapisujte si údaje o každom tankovaní - teda cenu a dojazd. Aj tieto fakty môžu slúžiť k porovnaniu kvality palív na jednotlivých pumpách.
|
|
|
|
Dávate si pozor na plyn, ktorý tankujete?
Na Slovensku môžete čerpať viaceré typy (značky) plynov v rozdielnych kvalitách. Niektorí motoristi už vedia odhadnúť, ktorý plyn tankovať a ktorý nie. Ak ešte nemáte vyskúšané viaceré značky, preventívne sa vyhýbajte podozrivo lacným LPG palivám. Netvrdíme, že každý lacný plyn je zlý a ani nechceme nikoho strašiť a robiť zbytočne paniku, ale v poslednej dobe vznikol problém s kvalitou LPG na Slovensku aj u známejších značiek. Preto odporúčame tankovať aspoň dva mesiace na čerpacích staniciach PROBUGAS alebo Slovnaft. Prípadne sa popýtajte kolegov či známych, ktorí na LPG jazdia, čo tankujú. Dobré rady vám poskytneme aj u nás v All4Car osobne.
|
|
|
|
|
Tankovať plnú nádrž LPG môžete, ale pozor na multiventil!
Pozor pri tankovaní na množstvo paliva v nádrži a na zbytočné pretláčanie multiventilu. Po natankovaní 80% paliva LPG do nádrže sa vám multiventil bude snažiť zatvoriť tankovací prívod do nádrže. Prejaví sa to cvaknutím, prípadne prerušovaným až súvislým rapčaním. Práve v tomto momente sa nenechajte "ukecať" pumpárom a netankujte ďalej. Pre pár litrov navyše sa naozaj neoplatí ničiť si multiventil. Poproste obsluhu, nech tankovanie vypne.
|
|
|
|
Nádrž a tankovanie v letnom období
Okrem LPG treba kontrolovať aj spotrebu a hladinu benzínu. V letnom období sa snažte mať obsah nádrže benzínu pod polovicou, nie však menej ako je začiatok svietenia kontrolky rezervy. Dôvod je ten, že teploty sú v letnom období vyššie a odparovanie kvalitnejšej zložky benzínu je intenzívnejšie. Takto môže dôjsť k problémom pri štartoch na benzín alebo jazde na benzín, pokiaľ benzín neminiete a nedotankujete aspoň raz za dva mesiace.
|
|
|
|
|
Nádrž a tankovanie v zimnom období
Ani v zime nezabúdajte, že okrem plynu treba tankovať a kontrolovať tiež benzín. V zimnom období sa snažte mať obsah nádrže od polovice hore, to znamená od polovice do plnej. Vplyvom zmeny teplôt sa vnútorná plocha obalu nádrže ktorá nie je zaplavená benzínom stáva plochou, na ktorej sa vám vyzráža vlhkosť a tvorí sa voda, ktorá potom padá do paliva. Tento efekt môže spôsobiť poškodenie komponentov palivovej benzínovej sústavy, poprípade zamrznutie a znefunkčnenie systému.
|
|
|
|
Po montáži LPG nezabúdajte na benzínové vstrekovače
Po namontovaní plynu do auta sa benzínové vstrekovače používajú už omnoho menej. Ani to však nie je dôvod na to, aby ste na ne zabudli a prestali sa o ne starať. Práve naopak - starostlivosť treba zvýšiť, treba vstrekovače udržiavať v dobrej kondícií a v čistote. K tomu vám pomôžu špeciálne aditíva do benzínu pre plynové motory, alebo pre motory prerobené na LPG a CNG. U nás si môžete zakúpiť chémiu Protec, ku ktorej vám dáme aj presný návod na použitie. V zimnom období používajte aditíva nielen na prečistenie benzínovej sústavy, ale aj na ochranu proti vode a vlhkosti.
|
|
|
|
|
Kedy ísť na prehliadku s autom na plyn?
Aj keď zákonom povinné ročné prehliadky neplatia, odporúčame ísť na prehliadku LPG zariadenia 1x ročne, prípadne aspoň raz za 15 000 kilometrov (podľa toho, čo nastane skôr). Budete si istí, že LPG funguje v poriadku. Šetrenie na nesprávnom mieste (vynechanie kontroly) má často za následok stratu záruky jednotlivých komponentov a aj vyššie finančné náklady potrebné na opravu. Takéto náklady vedia často prevýšiť aj sumu samotnej prehliadky, ktorú chcel zákazník z dôvodu šetrenia vynechať. Myslite na prehliadku LPG a vyvarujte sa znefunkčneniu vozidla, prípadne jeho odtiahnutiu.
|
|
|
|
Aký servis vybrať na prehliadku LPG?
Naša odpoveď je hlavne kvalitný a zodpovedný - tieto dve vlastnosti si môžete overiť už pri montáži LPG. Ak servis už vtedy nevedel zodpovedať vaše otázky, alebo sa po montáži stránil vám pomôcť či poradiť, nevracajte sa doň. LPG sa po montáži stáva súčasťou celého vozidla a jeho systémov. Prípadné chyby a ich príznaky sa v mnohých prípadoch prelínajú a je ich ťažké identifikovať. Je to problém v plyne, v benzíne, v zapaľovaní alebo v mechanických častiach? Na toto vám odpovie len dobrý servis (poďte preto k nám ;).
|
|
|
|
|
Nezabudnite na nálepku LPG na aute
Auto jazdiace na plyn má byť povinne označené nálepkou LPG. Tieto nálepky dostanete už priamo od servisu, ktorý vám plyn do auta dával, prípadne si ju viete zohnať na pumpách alebo v eshopoch. Nálepka LPG sa lepí na zadné sklo auta, je len na vás či zvnútra alebo zvonka. Nelepte ju na predné sklo, ktoré je určené pre nálepky STK, TK, EK a diaľničné nálepky. Nálepka informuje nielen vodičov za vami, ale v prípade havárie aj hasičov alebo policajtov ako sa majú k autu správať.
|
|
|
|
Môžem parkovať alebo nie? Všetko vám povie značka
Na Slovensku vo všeobecnosti platí zákaz parkovania v podzemných garážach, ak vaše auto jazdí na LPG. Ak jazdí na CNG, parkovať v podzemnej garáži môžete. Možno ste sa teraz ako motorista rozčúlili a chcete vedieť prečo je to tak. Zákaz súvisí s tým, že LPG je plyn ťažší ako vzduch a tak pri náhodnom úniku nestúpa smerom nahor ako CNG. Vyvetrať ho z podzemného parkoviska je preto ťažšie, ako vyvetrať uniknutý CNG plyn (v prípadne, že unikne). Parkovisko, respektíve garáž, by musela byť vybavená špeciálnym zariadením, ktoré meria koncentráciu plynu. Všímajte si preto označenie a zákaz LPG berte ako bezpečnostné opatrenie.
|
|
|
|