Pri prestavbách vozidiel montážou plynového zariadenia systémov LPG sa celosvetovo používajú štyri typy vstrekovaní LPG. Plyn je vstrekovaný:
|
So všetkými typmi vstrekovaní máme skúsenosti, nakoľko sme ich už montovali a stále aj montujeme. Aj preto vám vieme poradiť, pre aký typ je dobré sa rozhodnúť a prečo. Skúsme si pri všetkých typoch najprv povedať ako fungujú a následne si opísať ich výhody:
Najskôr by sme sa venovali prvým dvom typom vstrekovaní, pretože sa v dnešnej dobe používajú asi najčastejšie. Aký je teda medzi oboma systémami technologický rozdiel? |
V tankovaní by ste rozdiel nenašli. V oboch prípadoch tankujete kvapalný ropný plyn. To platí aj pri ďalších dvoch typoch vstrekovaní – cez pôvodné benzínové vstrekovače a pri vstrekovaní LPG do dieselového motora. Rozdiel je však v princípe funkcie štartu a toho čo sa deje po natankovaní. |
Vstrekovanie v kvapalnej fáze sa veľmi podobá benzínovému vstrekovaniu. V nádrži sa nachádza čerpadlo, ktoré tlačí plyn dopredu a cez palivové vedenie a špeciálny ventil je kvapalné LPG vedené ku špeciálnym vstrekovačom. Prebytok paliva sa nám vracia cez spiatočné vedenie do nádrže. Opakuje sa to, čo v predchádzajúcom prípade – plyn je vstrekovaný do sania a následne na to do motora, ale už priamo v kvapalnej forme.
Treba však dodať, že plynné vstrekovanie značky PRINS je tak dokonalo a precízne premyslené, že sa minimálnou servisnou náročnosťou, spoľahlivosťou a kvalitou približuje technológii kvapalného vstrekovania. Tým pádom zákazníkom ponúka v určitých smeroch porovnateľné výhody ako systém kvapalného vstrekovania. |
Na kvapalnej fáze fungujú systémy (po kliknutí si o nich môžete prečítať viac):
|
Pri plynnej fáze naštartujete motor na benzín. Najskôr sa musí zohriať motor a od motora reduktor na požadovaných 30 až 40 stupňov ako sme už spomínali. Riadiaca jednotka LPG si všetko sleduje, vyhodnocuje a keď je zohriatie dostatočné, tak sama prepne auto na plyn. |
Pri kvapalnej fáze síce tiež naštartujete motor na benzín, avšak riadiacej jednotke plynu stačí iba 30 až 50 sekúnd na to, aby si skontrolovala, či má v poriadku tlak plynu, systém a automaticky po maximálne jednej minúte sa prepína do LPG. |
Výhoda pre vás?
Získate ďaleko rýchlejšie prepnutie na plyn, tým pádom podstatne vyššiu úsporu, ktorú oceníte najmä v chladných mesiacoch. Počas nich zahriatie motora trvá totiž podstatne dlhšie.
Pri plynnom vstrekovaní výkon motora čiastočne poklesne, čo však pri normálnej prevádzke motora nie je zákazník schopný postrehnúť. Zmeny v číslach by ste zbadali len vtedy, keby napojíte vozidlo na záťažovú (výkonovú) stolicu. Pri kvapalnom vstrekovaní výkon motora zostáva nezmenený, dokonca nepatrne stúpne |
Výhoda pre vás? Drvivá väčšina vozidiel jazdí vďaka tomu lepšie na plyn ako na benzín. Získate teda nielen lacnejšie, ale najmä kvalitné vozenie. |
Pri kvapalnom vstrekovaní nepotrebujeme reduktor.
Výhody pre vás? Odpadá vám starosť o údržbu reduktora. Čo nemáte, o to sa nestaráte (nižšia finančná náročnosť). My v servise tak nemusíme rozpájať chladiaci okruh a hadice, pretože neexistujúci reduktor netreba zahrievať (menší predpoklad možných porúch do budúcnosti). |
Zároveň ušetríte priestor, čo je dnes pri minimálnom voľnom priestore pri motore nezanedbateľná a obrovská výhoda (získate rýchlejšie, jednoduchšie a lacnejšie akékoľvek servisné práce okolo motora a aj pravidelný servis vozidla). |
Dieselové motory s LPG sú na automobilovom trhu novinkou. Táto technológia ešte nie je pri všetkých výrobcoch dotiahnutá do konca, resp. aby sme boli presní, väčšina firiem ju nemá dotiahnutú do konca, prípadne sa jej vzdala. Svetlú výnimku na trhu opäť tvorí firma PRINS, ktorá má vstrekovanie do dieselových motorov nielen vyvinuté, ale aj vyskúšané a skutočne funkčné. Potvrdzuje to aj ten fakt, že má na svojom konte tisíce montáží, a to hlavne do kamiónov či do nákladných vozidiel.
|
Z vlastných skúseností môžeme potvrdiť, že niektoré firmy ponúkajú a predávajú i také systémy, o ktorých veľmi dobre vedia, že nefungujú. Toto však nie je náš štýl. My chceme zákazníkom namontovať do auta taký systém, o ktorom vieme, že stopercentne funguje a máme ho aj odskúšaný. Preto my ako jeden z mála servisov na Slovensku testujeme vstrekovanie LPG do dieselových motorov na vlastné náklady. Až po testovaní sa rozhodneme, ktorý systém ponúkneme majiteľom vozidiel, ktorí chcú svoje autá na LPG prestavať. Pri dieselových motoroch sa takáto prerábka oplatí najviac pri vozidlách, ktoré majú veľkú spotrebu a veľa najazdených kilometrov, teda pri kamiónoch a dodávkach. |
Zaujíma vás prestavba naftového motora na LPG?
V All4Car sme namontovali prvé nákladné vozidlo nad 3.5t v rámci Slovenska! Tibor Holčík vo videu hovorí prečo sa jedná o prvenstvo na Slovensku. Ako je to s čerpaním LPG pre kamióny? Koľko trvá prestavba kamióna na LPG? Miešanie paliva LPG s naftou. Zvýšenie dojazdu.
|
|
Táto technológia sa používa najmä pre priame vstrekovanie LPG do TSI, FSI, DI a GDI motorov. Používajú sa tu špeciálne konštruované sady na určitý typ motora a vozidla. Vďaka tomuto systému nedochádza k poškodeniu vstrekovačov. Obrovskou výhodou je plná prevádzka na LPG, teda studené aj teplé štarty motora. Vaše auto ide stále na plyn, samozrejme, možnosť kedykoľvek prepnúť na benzín zostáva. My v týchto systémoch zastupujeme dve značky, a to PRINS a Vialle. Pravda je taká, že ide o systémy kvalitnejšie než tie, ktoré sú namontované v prvovýrobe auta, čo vieme a môžeme potvrdiť aj z osobných skúseností.
Chcete dostávať aktuálne informácie o plyne do auta?